Laatste dagen Nieuw-Zeeland, Sydney & Bangkok

12 mei 2016 - Bangkok, Thailand

De laatste dagen in Nieuw-Zeeland hebben we grotendeels doorgebracht in de Bay of Islands. Hierna zijn we zuidwaarts gereden richting Auckland. Onderweg naar de Bay of Islands hebben we enkele speeltuintjes aangedaan (Suzie kan er geen genoeg van krijgen) en een 3 uur durende wandeling (Waitangi Track) gemaakt naar de Hurura waterval, door de bush rondom een mangrove. Via een vlonderpad doorkruisten we de mangrove, dat was erg gaaf! We hadden nog geen mangroven gezien aangezien die in Nieuw-Zeeland alleen voorkomen ten noorden van Auckland. In de Bay of Islands hebben we (vanuit Paihia, waar we 2 nachten hebben doorgebracht) een hele mooie boottocht gemaakt in de Bay of Islands (waar volgens de foldertjes 144 eilanden liggen, eigenlijk 'slechts' 88 als je de onbegroeide rosten niet meetelt). Veel dolfijnen gezien onderweg, die kwamen op ons af en speelden rondom de boot, erg leuk! We zijn door de Hole in the Rock (de Maori's geloven dat het geluk brengt als er een druppel water op je valt als je eronderdoor vaart) gevaren en zijn bij het Urupukapuka eiland afgezet waar we even de tijd kregen om naar een heuvel te wandelen. Wat een fantastisch uitzicht! Op de weg terug zijn we afgezet in het stadje Russell op het nabijgelegen schiereiland. Deze stad had als eerste een drankvergunning en de oudste pub van het land (genaamd de 'Duke') staat hier. Het is een leuk stadje met mooie architectuur, lekker om doorheen te slenteren en winkeltjes te bekijken. Hierna zijn we met de ferry weer naar Paihia gevaren.

De dag erna zijn we naar een heel mooi strand, in een rustige baai, gereden. Hier hebben we een uur of 2 doorgebracht en heeft Suzie heerlijk in het water gespeeld. De temperatuur was goed, het Northland (waar dit gebied deel van uitmaakt) heeft een aangenaam subtropisch klimaat. Daarna zijn we doorgereden naar Whangarei en onderweg hebben we de Whangarei Falls (mooie waterval) bewonderd. Ook de stad nog even bekeken en vervolgens doorgereden naar een camping in Mangawai Head. Daar hebben we gekookt en gegeten en de laatste was gedraaid. We waren in het donker aangekomen, en werden de volgende ochtend verrast door het fantastische uitzicht op het naastgelegen strand. Esther en Suzie zijn over het strand gaan wandelen, terwijl Erik voor de allerlaatste keer de slaaphut ombouwde naar bus. De laatste nacht in de camperbus zat erop! Rond 11 uur vertrokken we naar Auckland (waar we een hotel hebben geboekt dichtbij het camperdepot en de luchthaven, zodat we de ochtend van vertrek niet hoeven te haasten). Daar hebben we gegeten, de bus ontdaan van onze persoonlijke spullen, de tassen ingepakt en onze wandelschoenen schoongemaakt (als je Australië in wil, mag je ook geen aarde aan je wandelschoenen hebben zitten. Hoewel ze het daar alleen maar aan je vragen en je niet door honden wordt besnuffeld.). De volgende dag vroeg ontbeten (het ontbijt was zo magertjes, dat we dachten dat nog niet alles uitgestald was. Maar dat bleek dus wel zo te zijn....), de bus nog een keer nagelopen (jup, we hadden toch echt twee ereaders bij ons), alle spullen (deze keer in bulk verpakt in onze mega grote tassen) weer de bus in gesjouwd en 5 minuten later stonden we bij het depot om de bus in te leveren. Het was vreemd om de camperbus, waar we 6,5 week in hebben gewoond en die ons naar zoveel mooie plekken heeft gebracht, in te leveren. En ook een beetje dubbel: aan de ene kant hadden we graag een paar weken langer de tijd gehad om Nieuw-Zeeland te verkennen, aan de andere kant waren we ook blij dat we weer in een normaal bed konden slapen en keken we erg uit naar het bezoek aan Joske, Jip, Stef en Eef in Sydney.

Nu dan over naar Sydney. Na een korte vlucht (3,5 uur = appeltje eitje) zijn we halverwege de middag op de luchthaven aangekomen. Vanaf hier hebben we 2 treinen genomen naar Sydney North waar Jip ons kwam ophalen om ons (en onze behoorlijke hoeveelheid bagage!) naar het hotel te brengen en daarna naar het huis van Joske, Jip, Stef en Eef. Het was een fijn weerzien. Alsof we elkaar een paar weken geleden nog hebben gezien in plaats van 7 maanden. Vertrouwd dus. Ook Suzie was blij om Stef weer te zien. En om los te gaan in de speelhoek (bijna 8 weken geen echt speelgoed in haar handen gehad). We hebben heerlijk gegeten en bijgekletst en Stef en Suzie hebben lekker gespeeld samen.

De volgende ochtend hebben we ontbeten in het hotel (Suzie had de dag ervoor haar hoofd aan de balie gestoten dus kregen we een gratis ontbijtje aangeboden. Het geld dat we aan het meiske besteed hebben, begint zich eindelijk terug te verdienen). Na het ontbijt zijn we (lees: Erik, Esther en Suzie) met de trein en bus naar Googee Beach gegaan en vanaf daar zijn we naar Bondi Beach gewandeld via verschillende strandjes. Ongeveer halverwege hebben we een mooi strand (Bronte Beach) aangedaan en aan het einde van de wandeling hebben we heerlijk geluncht. Vanuit daar zijn we weer met de bus en trein terug naar het hotel gegaan, hebben we het zand van ons afgespoeld en daarna zijn we gaan eten met Joske, Jip, Stef en Eef op een terrasje aan een leuk pleintje waar de kinderen lekker met elkaar konden spelen (en drinken uit de fontein... oeps....). De volgende ochtend zijn we met z'n drietjes over de Harbour Bridge naar het Opera gebouw gewandeld. Daar hadden we afgesproken met Joske, Jip, Stef en Eef en met z'n zevenen zijn we naar The Rocks gegaan (een historisch deel van het centrum van Sydney) met allerlei marktkraampjes met vintage en handgemaakte spulletjes, eettentjes en cafeetjes. Hier hebben we wat leuke spulletjes gekocht, gezellig op een terrasje gezeten en daarna zijn we naar de Botanic Gardens gewandeld waar we uitgebreid hebben zitten picknicken. Wat een heerlijke groene oase in de drukke stad, en je ziet en hoort er allerlei vogels zoals kaketoes. Die fladderen daar gewoon vrij rond, echt te gek!! Na de picknick hebben we een paar uur door de tuinen geslenterd (Stef en Suzie hebben elkaar achterna gezeten in de bosjes) en aan het einde van de dag zijn we bij Joske, Jip, Stef en Eef gaan eten. Daarna hebben we afscheid van elkaar genomen en heeft Jip ons naar ons hotel gebracht. Het bezoek aan Sydney zat er alweer op. Ook hier hadden we, voor de stad en het goede gezelschap, nog best wat langer willen blijven!

De volgende dag zijn we vroeg opgestaan en hebben we een taxi genomen naar de luchthaven. Daar nog even de laatste Australische dollars uitgegeven (Suzie gaat uit haar dak haar volgende verjaardag :-) en het vliegtuig naar Bangkok genomen. Lange vlucht van bijna 10 uur aan de tv-schermpjes gekluisterd doorgebracht (aan het einde van de vakantie is er echt geen film meer over die we niet hebben gezien, ja zelfs 'The Intern' heeft de revue gepasseerd.....). Halverwege de middag in Bangkok aangekomen om uiteindelijk rond 7 uur door een taxi bij het hotel te worden afgezet. We waren erg moe van de reis en de hitte in Bangkok (>35 graden. Geen idee wat de gevoelstemperatuur was, bestaat de classificatie 'niet uit te houden'?) en hadden geen puf meer om op zoek te gaan naar een eetgelegenheid dus hebben we in het hotel gegeten.

De volgende ochtend heerlijk ontbeten (verse groenten, vers fruit, diverse Thaise gerechten met rijst e.d.) in het hotel en toen de watertaxi genomen naar Wat Pho, een tempel met de grootste liggende Boeddha van Bangkok. Heel erg mooi en indrukwekkend! Hierna zijn we met een taxi naar Chinatown gegaan waar we wat rondgeslenterd hebben. 's Middags hebben we verkoeling gezocht in een groot (echt heel erg groot met 8 verdiepingen!) winkelcentrum met airconditioning. Daar hebben we voor een paar centen echt heel erg lekker gegeten en wat rondgeneusd. Aan het einde van de middag zijn we terug gegaan naar het hotel en hebben Erik en Suzie in het zwembad gespeeld boven op het dak van het hotel. Ondertussen heeft Esther alle spullen die we niet meer nodig hadden (oftewel: alles wat geen zomerkleding is) voor ons verblijf in Bangkok in één grote tas gestouwd zodat we gemakkelijker kunnen vinden wat we zoeken (probeer maar een onderbroek te vinden in 2 grote tassen als je last hebt van een jetlag) en om ruimte te maken voor souvenirs (het is hier goedkoper dan Nieuw-Zeeland :-). Hierna zijn we naar een biologisch/veganistisch/vegetarisch restaurant gelopen waar we heerlijk gegeten hebben (kei goeikoop weer: zo'n 18 euro voor 3 hoofdgerechten en 3 drankjes). En met de tuktuk terug naar het hotel. Erik stond doodsangsten uit, maar Suzie vond het geweldig om zo door Bangkok te sjezen. Net een hondje dat met z'n kop uit het autoraampje hangt.

Bangkok dag twee bracht nog wat meer hitte (> 40 graden), na het ontbijt zijn we met de watertaxi naar Wat Phra Kaew gegaan. In onze reisgids stond dat het verstandig is om op tijd bij het tempelcomplex aan te komen, omdat het er best druk kan zijn. We kwamen er een kwartier na openingstijd en het was er echt héél erg druk. Onze eerste gedachte was om rechtsomkeer te maken, maar we besloten om de tempel toch te bezoeken (je wil toch wat zien van de stad). Eriks korte broek (tot over de knie) werd niet gewaardeerd door de plaatselijke security (Esthers jurk tot boven de knie mocht wel...) dus voor 200 Thai Baht borg (zo'n 5,30 euro) kon hij tijdelijk een lange (lees: warme) broek lenen, die hij over zijn korte broek (nog warmer dus...) kon doen. Het complex was erg bling bling. Veel goudverf en spiegeltjes. Mooi en indrukwekkend allemaal, maar eigenlijk te druk om mooie foto's te kunnen maken en zeker te warm om gezellig met zijn drietjes een rondje te wandelen. Dus Erik en Esther hebben afgewisseld van elkaar een rondje gedaan terwijl Suzie in de schaduw (nog steeds heel erg warm) Woezel en Pip zat te kijken. Ook werd ze door Aziatische toeristen op de foto gezet. Totdat ze op een gegeven moment alleen nog maar boos keek (dat zijn vast leuke foto's geworden ;-). Maar wel lief lachen en zwaaien naar de mannen in uniform en met machinegeweren, die lief naar haar terug lachten. Daarna snel met de taxi door naar het winkelcentrum (die grote met die fijne airco dus) waar we zo'n beetje de rest van de dag hebben doorgebracht.

Vandaag was het de laatste vakantiedag, vóór vertrek naar Nederland. Na het ontbijt zijn Erik en Suzie naar de hotelkamer gegaan. Suzie was aan het snotteren en hoesten en Erik was ook niet echt topfit. De hitte afgewisseld met airco en niet te vergeten het 3 maal switchen van tijdzone in 4 dagen begint zijn tol te eisen.....Afijn, Suzie heeft lekker twee uur in bad zitten spelen, terwijl Erik 'Fear the Walking Dead' heeft zitten kijken op de laptop (we hebben goede gratis Wifi in het hotel). Niet verkeerd dus. Esther is in ondertussen naar een tempel gegaan waar 's werelds grootste massief gouden beeld (van een Boeddha) staat. Voor wie het wil weten: de waarde wordt geschat op US$ 250.000.000. Toen Esther weer terug was in het hotel, is Erik de was gaan doen. Oftewel: hij is met een weekendtas vuile was naar de overkant van de straat gelopen en heeft daar voor ongeveer 7,50 euro 6,5 kilo (je spullen worden op een weegschaal gelegd en je betaalt per kilo) vuile kleding laten wassen en vouwen. Handig, hoeven we dat thuis niet meer te doen! Om 18:00 uur konden we de schone was weer ophalen. In de tussentijd hebben we geluncht en hebben we een bezoek gebracht aan Sea Life Ocean World: een enorm indoor aquarium (met airconditioning!). Met bizarre vissoorten (zoals een bladschorpioenvis en een zeedraak) en gekke shows (ooit otters gezien die 3 balletjes uit het water vangen en naar de verzorgen brengen in ruil voor een visje?). Superleuk. Daarna nog snel even terug naar dat enorme winkelcentrum om de laatste souvenirtjes te halen en een hapje te eten. Na een lange taxirit (in de file dus...) de was opgehaald (het was inmiddels 20:00 uur....oeps.... Gelukkig was het waswinkeltje nog open!) en de tassen ingepakt. Morgenvroeg om 6:00 vertrekken we naar de luchthaven voor onze laatste twee vluchten (overstap in Dubai). Vaarwel Bangkok (toffe stad, we komen graag nog eens terug als het geen 40 graden is) en tot morgen Nederland!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. De Pama's:
    11 mei 2016
    Heel mooi verslag van de gehele reis. Helaas voor jullie zit het er weer op. Maar gelukkig hebben we de foto's nog.
    Goede reis terug en tot spoedig ziens.
    Groetjes de PaMa's.
  2. Saskia & Rolf:
    11 mei 2016
    Genoten van alle mooie verhalen en geweldige foto's. Hieruit blijkt dat jullie ontzettend hebben genoten van alle mooie natuur en van elkaar. Een reis die veel indruk zal achterlaten bij Suzie. Naar huis gaan zal ook weer fijn zijn. Alvast Welkom Thuis.
    Groetjes Rolf, Saskia, Samuel, Emma
  3. Jip, Joske, Stef en Eef:
    14 mei 2016
    Super dat jullie er waren! We hebben er van genoten. Succes met opstarten thuis! liefs
  4. Marjon:
    22 juni 2016
    Wat leuk om jullie verhaal te lezen.
    Fijn dat jullie zo genoten hebben en wat een slim idee om daar nog de was te doen